Med Kristoffer til eksamen

27-01-2017

Eksamen veloverstået. Fra venstre: Niels Quist-Jensen (censor), Villads Legaard, Kristoffer Simonsen, Torben Østergaard, Simon Hollensen, Mikkel Landmark og kvæglærer Louise Højsgaard Mikkelsen

78 hovedforløbselever har netop gennemført uddannelsen til faglært landmand. En af dem er Kristoffer Simonsen, som havde en særlig gæst med til eksamen.

»Det var den sidste eksamen – så jeg ville jo gerne gøre det ekstra godt,« sådan sagde Kristoffer Simonsen kort tid efter, at han kunne kalde sig faglært landmand.

Den afsluttende eksamen var et mundtligt forsvar af et skriftligt speciale, han havde skrevet sammen med tre andre holdkammerater fra Bygholms kvæglinje. Og ja, Kristoffers eksamen gik godt :-)

»Vi har været omkring både kvægbrug, plantebrug og teknik,« fortæller Kristoffer om specialet på 70 sider, som var udgangspunktet for den mundtlige eksamen.

En særlig gæst

Til Kristoffers eksamen, var der en særlig gæst med. Det var Torben Østergaard, og selvom han ikke skulle eksamineres, følte han alligevel, at han var til en slags eksamen. Han havde nemlig lagt gård til årets afsluttende eksamen for eleverne på kvæglinjen.

»Det er rigtig sjovt og spændende at være med til at høre. Og Kristoffer gav den gas. Han havde fanget mange af de problemstillinger, jeg selv går og nørder med, det er lidt sjovt,« fortæller Torben Østergaard og forsætter:

»Men jeg bruger det mest til at tænke over, om jeg har forklaret tingene godt nok, og om jeg skulle gøre noget anderledes, hvis jeg var heldig at blive spurgt igen, om jeg vil være med. Så på en måde er jeg også lidt til eksamen,« siger Torben Østergaard, der havde eleverne på besøg på gården som optakt til eksamen.

Godt råd til næste hold

Det er ikke første gang, Torben Østergaard lægger gård til en eksamensopgave, og han har et godt råd til kommende 2. hovedforløbselever, når det bliver deres tur: Stil masser af spørgsmål ude på gården, så I får så mange informationer som muligt.

»Det nytter jo ikke, hvis jeg fortæller i øst, men det, eleverne har brug for at vide, er i vest,« slutter han.